Всички автомобили с десен волан да не могат да бъдат регистрирани у нас, защото създават опасност от катастрофи. Това предложение е внесъл в Комисията по транспорт и съобщения депутатът от "Атака" д-р Ваньо Хърков миналия четвъртък. "Тежкотоварен автомобил с десен волан ме блъсна, не видя, че до него има кола, и започна да завива", разказа преживяването си Хърков.
"Товарните автомобили с десен волан създават страхотни проблеми за движението по пътищата", подкрепи го и шефът на транспортната комисия в парламента Йордан Мирчев. "Обсъдихме въпроса с автомобилната администрация в Министерството на транспорта. Предполагам, че до две седмици ще го разгледаме в комисията и ще вземем решение", каза той пред "Стандарт". И становището на министерството също било да се ограничи или да се забрани движението специално на камионите, чийто волан не е пригоден за движението у нас.
Това обаче не значело да се спре вносът на такива автомобили - у нас те могат да се преработват и воланът им да бъде сменен с ляв, уточняват депутатите.
Тази услуга е най-новият хит сред автоработилниците в страната. "В момента има бум на вноса на автомобили втора ръка с десен волан от Англия. Те са в пъти по-евтини от останалите", споделят майсторите.
Въпреки че след това по нашенски обичай гордите собственици хукват да обърнат "с хастара нагоре" таблата им и броят за това същите суми, които са спестили. Явно обаче българинът, който отколе си рециклира дори старите капачки, предпочита да купи евтина кола и след това да брои пари, за да си я направи по мярка, с идеята, че пак е на далавера.
Макар че няма официална статистика, от регистрираните миналата година около 300 000 возила секънд хенд около една пета са британски. Това означава, че около 50-60 хил. коли с обърнат волан влизат у нас за година. Особено зачести вносът на тежки камиони и строителна техника от Острова, които са желани не защото са удобни, а защото могат да се купят наполовина на стойността, която имат в други европейски страни.
В целия Европейски съюз няма пречки пред ползването на подобни автомобили, затова и у нас няма законови разпоредби, които да ограничават внасянето им. Всеки, който докара такъв автомобил и той е технически изправен, се регистрира без проблем, казаха от КАТ. За шофьорите той е неудобен особено при изпреварване, на практика едва ли не е нужно да возят със себе си навигатор на седалката отляво, който да играе ролята на второ око при обратното виждане. При леките автомобили рискът е голям поради по-високите скорости и по-честите изпреварвания. При камионите - поради тежките товари, които и без това ги правят по-трудно маневрени. Тъй като и по принцип те са закупени втора ръка, возилата стават съвсем неадекватни на ненормалните български пътища. Никой обаче не води статистика колко от катастрофите са станали при коли с десен волан. Застрахователите нямат претенции за по-високи вноски заради потенциалния риск.
От Дирекцията за безопасност на движението признаха, че трябва да стане някакво тежко пътно произшествие, за да се вземат крайни мерки. И в този случай обаче те няма да са срещу волана, а срещу качеството на внасяните коли.
Защото, въпреки че са разрешени в Европа, там те са по-рядко срещани от четирилистна детелина, а у нас всеки, поработил в Обединеното кралство, приема като символ на престиж внасянето на почти изхвърлена таратайка, купена за около 800-1000 лири на място. Причината старите коли във Великобритания да са толкова евтини е, че Европа вече им обръща гръб именно заради кормилото. Дори поляци и чехи, които доскоро ги купуваха, без да се мръщят, имат достатъчно високи заплати, за да си купят стандартни автомобили, които са удобни за шофиране. Те предпочитат да вземат подобен автомобил от Германия за 2-3 хиляди евро, отколкото английски. Затова в момента България е почти единственият атрактивен пазар на британските стари коли заедно с Румъния. Англичаните на практика няма къде другаде да ги пласират и предпочитат да се отърват от тях на цената на отпадъци, вместо да ги глобят за това, че са оставили МПС да замърсява тротоара. Най-изгодна е покупката на камиони, които се доставят директно на фирми за строителна техника на двойно по-ниска цена, отколкото останалия внос от Европа. Бусове на 7-8 години например може да се купят и за 5 бона у нас. Обръщането на воланите им обаче излиза поне 3500, което до голяма степен обезсмисля инвестицията. Най-новият хит са бетоновозите от Англия, които се доставят по поръчка на строителната фирма и са до 3 пъти по-евтини от тези в ЕС. Майстори за обръщане на кормилото обаче все още трудно се намират, а и никой не може да гарантира колко са добри. В някои от случаите в зависимост от модела смяната на волана може да доведе до смяна на радиатора за парното и на други елементи, докато човек започва да се чуди защо не си е купил направо кола с ляв волан. Друг е въпросът, че никой не проверява дали след всички интервенции новорециклираната самоделка не става допълнително опасна за движението, след като я пуснат на пътя. Дори и по време на техническия преглед.
Стела Стоянова
Антония Кюмюрджиева
Ето и линк към статията :
http://www.standartnews.com/bg/article.php?d=2007-11-19&article=211659